dinsdag 10 april 2012

Zweeds schoolhandwerk - Skol Slöjd

Ga je naar Stockholm dan is een bezoek aan het NORDISKA MUSEUM aan te raden. HIER kon je er al over lezen. Dit jaar is er een tentoonstelling over Skolslöjd (schoolhandwerk) te zien tot en met 13 januari 2013.



Ook in Zweden kwam eind 19e eeuw handwerken als schoolvak op het lesrooster te staan en nam het een belangrijke plaats in op de scholen. Nog steeds trouwens!


Hoeveel pannenlappen zouden er (met zweterige handjes) zijn gehaakt in al die jaren van handwerkonderwijs?


 Het schriftje van een handwerkonderwijzeres.



 Björn


De tentoonstelling gaat over het handwerkonderwijs in al zijn facetten. Het vertelt over plezierige herinneringen, maar ook over minder leuke. Er zijn geslaagde handwerken te bewonderen, maar ook de mislukte resultaten. De verandering van werken volgens standaard patronen naar vrije creaties.





Meer dan 500 mensen in de leeftijd van 5 tot 97 jaar stuurden 967 handgemaakte voorwerpen in met evenzovele verhalen.




Hoe moeilijk was het om sokken en pannenlappen in dezelfde maat te breien of te haken. Het is mij op school niet gelukt, daarom vind ik deze wanten zo leuk om te zien.


Persfoto's van het museum.

29 opmerkingen:

  1. Ik zie meteen mijzelf zitten met ijzeren naalden en katoenen garen, dit in combinatie met zweethanden en daar had je dus een resultaat van niks! Haken en breien vielen dus bij mij af! Later heb ik wel veel gehaakt, maar breien is nog steeds een stiefkind, gelukkig vond ik naaien en borduren wel leuk!
    Leuk deze bijzondere tentoonstelling, hoop dat het toch lukt die kant nog op te gaan! Fijne dag
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie tentoonstelling. Tsja, die handwerklessen moeten voor sommige kinderen toch wel heel vervelend geweest zijn (zoals voor mij de gym lessen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig al die handwerkspullen! terug in de tijd... en de pannelappen , leuk hoor om mee te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Doen ze dat nog steeds in Zweden? Wat gaaf! Er zijn steeds meer dingen in Zweden waar ik van denk, dat zouden ze hier ook zo moeten doen!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke tentoonstelling, ik zie een aantal dingen die ik vroeger op school ook nog gemaakt heb :)

    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Willie!
    Wat leuk al die spulletjes en wat mooi ook! Ik vind het zo jammer dat onze kinderen dat niet meer op school leren, ik heb er zelf zoveel profijt van.
    Groetjes, Hélène

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als ik die meisjes zie die in de klas handwerkles krijgen dan zie ik mezelf ook weer zitten tijdens de handwerkles! Zo'n fan was ik er toen helemaal niet van. Er werd nogal eens wat uitgehaald door de juf omdat het te strak gebreit was en dan moest ik weer helemaal opnieuw beginnen! Kun je je voorstellen hoe dat breiwerk er uit kwam te zien? Vreselijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Willy,wat leuk deden ze het hier op school nog maar al moet ik er niet aan denken had ik eindelijk mijn breilap af knipte de juf er zo een gat in kon ik leren stoppen het is nooit goed gekomen ha ha,groetjes Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuk verhaal. Dat ik handwerken zo leuk vind in ondanks de handwerklessen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zie veel dingen die me bekend voorkomen van uit mijn eigen jeugd. Leuke tentoonstelling.
    Lieve groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je blogje verwarmt mijn zweedse handwerkjuffenhart. Er is veel herkenbaar. De zak met borduursels moesten alle kinderen maken om hun handwerkspullen in op te ruimen.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. What a place, I wish the next generation these works of art were not lost on.....maybe not if we start sharing and teaching!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja hoor Willy die goede tijden moeten maar terug komen toen we nog een eerlijk vak leerden:)) Het ziet er allemaal goed uit, geen PC in sight LOL.
    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat vreselijk leuk om dit bij elkaar te zien.. Sommige dingen zijn ook wel herkenbaar, bv dat borduurwerk.
    Ik vond handwerken altijd leuk op de lagere school...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat leuk. Voor mij ook heel beladen... Mijn allereerste rapport: breien 5. Vreselijk, als ik daar aan denk. Toen ik later zelf met kinderen breide heb ik ook wel eens een stukje breiwerk uitgehaald, maar altijd weer bij gebreid. Jammer dat er geen echte handwerk lessen meer worden gegeven.
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh, wat zou ik hier graag eens rondkijken! Geweldig, al die pogingen (meer of minder geslaagd) om het handwerk onder de knie te krijgen...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ha, ja super Willy…toen wij er langs liepen zei ik al dat wij daar ook eens binnen moesten…maar het weer was zo mooi dat wij de lange wandeling tegenover gemaakt hebben….
    ….en al das school-crafting….mijn jongens kwamen een klas binnen waar iedereen sjaal ging breien…dat vonden ze heel bijzonder ;)
    Kram,
    Maren

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik herinner me van de breiles nog dat ik eindeloos bezig was een lichtblauwe (!) katoenen sok te breien. En dat plakte maar aan de handen en de breipennen werden dan zo stroef. Volgens mij ben ik nooit verder gekomen als 1 sok. Maar waar die ooit terscht gekoemen si?
    Nee, ik had later veel meer met haken en borduren. Heb ooit een heel deux piece gehaakt. Was die klaar, vond ik 'em veel te warm om te dtagen. Mijn moeder was er maar wat blij mee, en heeft er veel plezier van gehad. Tja.....

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh wat een leuke werkjes, doen ze dat nu nog op school in Zweden? Ik vond het heerlijk handwerkles op school, vlgs mij hebben ze dat nu niet meer jammer hoor! Fijne dag knuffel Else

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Echt geweldig zouden ze hier op de scholen ook weer moeten gaan doen de meeste kunnen niet een een draad door de naald halen. Het is allemaal even leuk die kleine borduurlapjes moet ik ook nog ergens hebben. Gezellige dag, groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Handwerklesherinneringen (!) niet zo positief bij mij. Maar het is toch nog goed gekomen hoor. Talent verloochent zich niet. Kleinzoon Juul van 6 heeft ook al geborduurd op school en hij vond het leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat heerlijk om hier rond te mogen lopen.

    Had ik alles maar bewaard. Leuk om te zien.

    Die handschoenen de laatste foto geweldig !!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ongelooflijk leuk om te zien dat in de handwerklessen in Zweden veel dezelfde werkjes gemaakt werden als hier. Je krijgt altijd zo'n leuke herinnering bij het zien van die dingen. Mijn brei-herinnering was minder: je moest je handen laten zien, als ze schoon waren kreeg je wit, geel of rose, zo niet dan blauw of groen, je snapt het al ik had altijd blauw :-), en dan van die harde katoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Gelukkig ook met ruimte voor de slechte herinneringen. Ik was altijd stikjaloers op de jongens

    BeantwoordenVerwijderen
  25. wat een leuke plaatjes! dat moet een heerlijke tentoonstelling zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Sweet memories! Roetige breinaalden en katoen die hevig in de knoop zit! Ik was geen ster in handwerken op de lagere school... oh, wat is dit een leuk blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Heerlijk die twee verschillende maten wanten , vind al die handwerkjes van vroeger wel erg leuk .
    Ik kan mij daar niets van herinneren dat ik ooit iets gemaakt heb op school , wel thuis moest er altijd iets nuttigs gedaan worden .
    Lieve groet ♥RINI♥

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hallo Willy, het ging weer fout.Leuk die spullen van school.Ik ben pannenlappen aan het haken,ik heb nl. nooit gehaakt.Groeten Tony

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een leuke tentoonstelling lijkt me dat. Kan me herinneren dat ik op de middelbare school met handwerken (vond ik toen niet zo leuk als nu ;))ook zo'n boekje gemaakt heb, met allemaal lapjes verschillende soorten stof en dan er heel netjes onder geschreven wat voor stof het is. Ik zal eens zoeken op zolder, zou eigenlijk best leuk zijn als ik dat nog had.

    BeantwoordenVerwijderen